• A kosarad üres.

Általánosságban elmondható szerte a világban, hogy a közlekedés, áruszállítás költségei relatív csökkennek, azaz a népesség elkölthető vagyonának gyarapodása nagyobb, mint a közlekedés költségeinek esetleges emelkedése. A közlekedési eszközök, autók, teherautók, repülők, motorok, vagy akár vonatok, hajók élettartama csökken, kivonják a forgalomból, újakra cserélik. Az eszközök motorja rendszerint egyre fejlettebb, azonban a csökkenő üzemanyag és olaj fogyasztást ellensúlyozza az egyre nagyobb teljesítményű motorok, illetve szintén szennyező kiegészítők, pl. klímák iránti igény.

Közúti közlekedésben tapasztaljuk, hogy egyre több, egyre nagyobb a dugó, s ez a világ minden nagyvárosában ugyanígy van, több autó is van és többet is használjuk őket. A lelassult közlekedés megnöveli a károsanyag kibocsátást, lévén az araszoló autók éppúgy pöfékelnek, csak hosszabban. A légi és hajós közlekedés, mind a turizmus fejlődése, mind az áruszállítás növekvő trendje miatt szintén egyre nagyobb terhet ró bolygónkra.

Megalapozott tehát átgondolnunk, tudatosítanunk a közlekedés természetre gyakorolt hatásait, s netán mérlegelnünk, hogy jelenlegi saját életvitelünk, szokásaink ökológiai lábnyomát nem tudjuk-e kisebb-nagyobb mértékben lecsökkenteni.

A közlekedési eszközök zöme fosszílis erőforrásokat használ, üzemanyaga valamilyen kőolaj, esetleg földgáz származék. Az elektromossággal hajtott autók, vonatok, egyéb járművek esetében is azt kell vizsgálni, hogy a töltéshez használt áram milyen forrásokból származik, hiszen annak is mindenképpen van környezeti terhe, ha egy fosszílis energiát használó erőműben készül az áram, akkor nagyobb, ha egy atomerőműben, akkor kisebb. Természetesen ha megújuló energiaforrások által előállított áram kerül felhasználásra, úgy – legalábbis az üzemanyag tekintetében – nyugodtabbak lehetünk.

A használat terhe azonban nem ér véget a tankolással. A motort, féket olajozni kell, a gumikat elhasználjuk, cseréljük. A járműveket karban kell tartani, s újabb alkatrészekkel pótolni, javítani kell. Időnként le is mossuk, mosatjuk, kitisztíttatjuk a járműveket, de még a szélvédőmosóval is vegyi anyagot juttatunk a természetbe. Járműveink nem futnak csakúgy a Föld felszínén, az autóknak, motoroknak komoly úthálózatokat kell építeni, jelentős környezetrombolás és súlyosan szennyező alapanyagok segítségével. A vonatok sínhálózata sem sokkal kevésbé káros és szintúgy behálózza a Földet, korábban érintetlen természeti helyeket is. A repülőterek és kikötők károsanyag kibocsátása vetekszik a gyárakéval, de maguk a hajó és repülő útvonalak is érezhetően és negatívan hatnak a bioszférára.

A járművek élettartama változó, de ritka 30-40 évesnél idősebb járműveket látni, a személyautók átlagosan 15-18 évet futnak. Mindazt az ökológia lábnyomot, amit tehát gyártásuk és eladóhelyre szállításuk, üzemeltetésük, valamint használaton kívülre kerülésük után feldolgozásuk okoz, hozzászámítva az útpályákat, síneket és egyéb infrastruktúrát, ezalatt az idő alatt kell figyelembe venni, s kellene ellensúlyozni. Ez lehetetlen feladatnak tűnik, elmondható tehát, hogy a közlekedés az egyik súlyos oka az ökológiai deficitnek, egyértelműen rontja a mutatót. Jelenlegi életvitelünkkel, közlekedési szokásainkkal és eszközeinkkel nem tud lépést tartani a Föld.

Márpedig a közlekedés nem egy l’art pour l’art esemény, nem önmagáért van, hanem keresletet szolgál ki, az emberiség igényeit. Felelősségünk tehát teljeskörű, csak rajtunk áll, hogy mennyire szennyezzük a környezetet és mennyire használjuk ki az erőforrásokat.

 

Mit tehetünk tehát?

Átgondolt járműbeszerzés. Személyautó, hasznongépjármű, yacht, vagy helikopter, mindegy, gondolataink ne csak a teljesítményadatok, színek és formák körül járjanak, hanem a károsanyag kibocsátás, a jármű hasznos élettartama, gyártási öko-lábnyoma és roncsként hasznosíthatósága adatait is vonjuk be a döntésbe.

Zöld(ebb) alternatívák keresése. Sok terméket, élelmiszert be lehet szerezni közelebről is. Nem kell feltétlenül, hogy a Távol-Keleten gyártsák, vagy lehet egészséges és finom élelmiszert vásárolni helyi termelőktől is. Elképzelhető, hogy egy kisebb teljesítményű jármű is elég, vagy talán nincs is szükségem (még egy) járműre. Érdemes megismerkedni a tömegközlekedési lehetőségekkel, talán még gyorsabb is és lehet rajta olvasni. A gyerekeket tanácsos csoportosan, a közelben lakó társaikkal együtt szállítani (szülők felváltva) az óvodába, iskolába. Városokban a bérelhető biciklik, elektromos autók remek alternatívák, vidéken hasznos átgondolni, hogy nem tudok-e valamelyik munkatársammal együtt utazni a távolabbi munkahelyre. Munka jellegű utazásokat helyettesíthet egy-egy videokonferencia, emlékezetes turisztikai élményekért pedig néha elég határon, vagy kontinensen belül maradni. Végezetül pedig ne feledjük, hogy a séta milyen egészséges!